W roku bieżącym już po raz drugi w ramach realizacji poddziałania 3.3.2 Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand na targach turystycznych MITT w Moskwie zorganizowane zostało Polskie Stoisko Narodowe. Podczas trzech dni targowych, tj. od 13 do 15 marca zaprezentowano krajową ofertę medyczną skierowaną na rynek rosyjski, w szczególności polskich uzdrowisk, obiektów spa oraz szpitali i klinik zainteresowanych pozyskaniem pacjenta rosyjskiego.
Na wstępie warto podkreślić, iż Rosja od stosunkowo niedawna prowadzi politykę promowania swojego kraju w zakresie turystyki przyjazdowej, co w rezultacie powoduje, że Rosjanie stanowią atrakcyjną grupę potencjalnych turystów, otwartych na oferty zagraniczne.
Przebieg targów potwierdził duży potencjał rozwoju dla polskiej turystyki medycznej w kierunku wschodnim. Zarówno ze strony klientów indywidualnych, jak i partnerów biznesowych pojawiało się wiele zapytań o konkretne wskazanie miejsc w Polsce specjalizujących się w leczeniu ortopedycznym, rehabilitacyjnym, onkologicznym, laryngologicznym, a także kardiologicznym. Ponadto, klienci biznesowi z Rosji, Białorusi oraz Ukrainy wykazywali chęć nawiązania relacji z podmiotami polskimi w zakresie wspólnej obsługi pacjentów oraz współpracy medycznej.
O rosnącym znaczeniu usług prozdrowotnych na rynku rosyjskim świadczyła duża frekwencja wystawców oraz gości odwiedzających część targową poświęconą wyłącznie temu obszarowi. Wystawa INTERMED, która odbyła się po raz drugi z rzędu zgromadziła wystawców z całego świata: Korei Płd., Kazachstanu, Finlandii, Niemiec, Francji, Litwy, Ukrainy, Chorwacji, Francji, Bułgarii. Dzięki indywidualnemu dofinansowaniu z puli środków UE, Polska reprezentowana była przez klinikę psychiatryczną spod Łodzi – Wolmed, klinikę Medycyna Dąb z Katowic oraz spółkę 2WAYS z Warszawy. Największym zainteresowaniem cieszyła się oferta kliniki Wolmed, co może wskazywać nowe ciekawe kierunki rozwoju specjalizacji.
W części turystycznej powierzchni targowej z Polski wystawiał się Dwór Korytków oraz spółki promujące polskie resorty i parki narodowe. Dzięki stałej obecności eksperta merytorycznego na stoisku, osoby odwiedzające miały okazję uzyskać profesjonalne i wyczerpujące informacje odnośnie rynku usług prozdrowotnych w Polsce.
Doświadczenia z obsługi polskiego stoiska turystyki medycznej wyraźnie wskazują na potrzebę prezentacji oferty prozdrowotnej podczas imprez targowych, tym bardziej, że poprawa stanu zdrowia i urody to coraz istotniejszy argument wyjazdów turystycznych, także dla Rosjan. Należy zauważyć, że POT ma już pewne sukcesy w zakresie przyciągania turystów z Rosji, co także w tym roku zostało zauważone poprzez przyznanie jej nagrody Best Destination Promotion in Russia 2018.